
About Al Arabiya 
 

 
 
Al Arabiya, owned by the Saudi corpration Middle East Broadcasting Center (MBC) and broadcasted 
directly out of Dubai, is considered to have been launched to provide a competitor to Al Jazeera. 
Together they currently represent the two largest Arab satellite channels, even though Al Arabiya 
seems to remain merely the “most watched second choice channel” (Hammond 2007). 
It was launched in 2003, after 9/11 and in time to broadcast the second American invasion into Iraq. 
An English version has been launched in 2007 and was followed by Farsi and Urdu broadcasting in 
2008. According to the channel itself, the English news version has been relaunched in November 
2013, featuring a new design as well as a better video service, which offers fully searchable, subtitled 
clips from the Arabic TV station. Former Al Arabiya general manager Abdulrahman al-Rashed 
promoted news coverage more “balanced” than Al Jazeera, since the latter developed a sort of 
adversarial relationship with several states. Given this competition with Al Jazeera, Al Arabiya is 
often accused of being favourable to the Saudi family and too friendly towards Western interests. In 
order to control the flow of information in the Arab World, Saudi Arabia has been reported to conduct 
numerous instances of censorship or prosecution of newspapers and journalists from Jordan, Lebanon, 
Egypt and GCC countries for unfavorable coverage of Saudi affairs. 
Today Al Arabiya keeps up with Al Jazeera, focusing on social media and producing more and more 
interactive content. Although it should be noticed that, unlike Al Jazeera, the channel does not shy 
away from showing very graphic (and sometimes ethically questionable) video footage of actions of 
terrorist movements or casualties in countries under siege. 
 

Nadine Löhr 
 
 
 
 
 
References: 
 
Almasry M. H. et al. “Al-Jazeera and Al-Arabiya framing of the Israel-Palestine conflict during war 

and calm periods“, in The International Communication Gazette, 75 (2013), p. 750-768. 
Hammond, Andrew. “Saudi Arabia’s Media Empire: keeping the masses at home“, in Arab Media & 

Society, 10 (2007), p. 1-11. 
Nasr, Assem. “Al-Jazeera and the Arab Uprisings: The Language of Images and a Medium's 

Stacetaking“, in Communication, Culture and Critique, 7 (2014), p. 397-414. 
Al-Rawi, Ahmed, „Assessing Public Sentiments and News Preferences on Al Jazeera and Al 

Arabiya“, The International Communication Gazette, 79 (2016), 26-44. 

     


